Pieter Verhulst
The chase
2
Vianen: The House of Books, 2011
383 p. : ill.
9789044331165 (paperback)

1906. In een aantal westelijke staten van Amerika is een brutale bankovervaller aan het werk. Zijn buit is steeds aanzienlijk en er zijn geen getuigen, want die worden steevast meedogenloos vermoord. Ten einde raad roept de overheid de hulp in van de enige man die wellicht een oplossing kan brengen: detective Isaac Bell. Bell is afkomstig uit een bankiersfamilie en kent het bankwezen door en door. Bovendien is hij zo bemiddeld dat hij voor zijn speurderswerk bij een groot detectivebureau nauwelijks vergoed wil worden.
Bell is een slanke, elegante man met lavendelblauwe ogen. Hij is altijd smetteloos gekleed in keurig gesteven linnen pakken, logeert in eersteklashotels, beschikt over een zware motorfiets en een indrukwekkende sportwagen en dies meer. Daarnaast is hij bijzonder schrander en van geen kleintje vervaard. U hebt het geraden: Clive Cussler heeft eens te meer voor een in alle opzichten onwaarschijnlijk knappe superheld gezorgd die, alle tegenkantingen ten spijt, steeds z…Lees verder
Isaac Bell is in dienst van het Van Dorn detectivebureau en maakt jacht op de zogenaamde Butcher Bandit, een bankovervaller die na dertien overvallen nog steeds vrij rondloopt omdat hij geen getuigen achterlaat: hij schiet ze allemaal dood. Isaac Bell opent met een paar collega’s de jacht en krijgt langzaam aan een beeld van de moordenaar: rijk, meedogenloos, maar ontzettend slim en vindingrijk. Toch kost het maanden om hem op te sporen en de laatste achtervolging toont een spectaculaire race tussen twee stoomlocomotieven door de Rocky Mountains. Het is 1906, het jaar dat San Francisco verwoest wordt door een aardbeving, een gebeurtenis die een belangrijke rol speelt. Cussler heeft een totale draai gemaakt: in plaats van technische thrillers in samenwerking met anderen, heeft hij dit boek weer alleen geschreven. En met succes. Het lijkt verreweg zijn beste en spannendste roman sinds jaren, prachtig geplaatst binnen de historische context en met overtuigende en sterke karakters. En met…Lees verder

Over Clive Cussler

Clive Cussler (Aurora (Illinois), 15 juli 1931 – Scottsdale (Arizona), 24 februari 2020) was een Amerikaans schrijver van avonturenromans. Wereldwijd verkocht hij meer dan 125 miljoen boeken.

Cussler groeide op in Alhambra, Californië. Voordat hij dienst deed in de Koreaanse Oorlog als vliegtuigtechnicus, zat hij nog twee jaar op school op het Pasadena City College. Na zijn ontslag werd hij tekstschrijver en later reclamemaker voor radio en tv. Daarmee behaalde hij verschillende onderscheidingen.

In 1965 begon hij te schrijven aan zijn eerste boek, dat uiteindelijk in 1973 uitkwam. Hier kwam Dirk Pitt ook in voor, die in veel meer boeken van hem zou verschijnen. Later nam Kurt Austin als nieuwe hoofdpersoon de fakkel over van Dirk, in de serie van de NUMA-files. In alle boeken speelt de fictieve organisatie NUMA, die aan oceanografisch onderzoek doet, een belangrijke rol.

Clive Cussler was…Lees verder op Wikipedia