Acqua alta
Donna Leon
Acqua alta
Amsterdam: De Boekerij, 1998
240 p.
90-225-2417-5

Acqua alta van Donna Leon verscheen al in 1998 in Nederlandse vertaling bij uitgeverij De Boekerij en werd in 2004 verfilmd voor de Duitse televisie. Het was het vijfde in de reeks met de Venetiaanse commissaris Guido Brunetti in de hoofdrol. De reeks is inmiddels aan het 21e deel toe. Veertien jaar later verschijnt het boek opnieuw in een nieuwe vertaling bij Cargo, een imprint van De Bezige Bij.
Wie vertrouwd is met het werk van Leon weet dat hij voor bruut geweld bij haar aan het verkeerde adres is. Acqua alta vormt enigszins een uitzondering op die regel. Terwijl operazangeres Flavia Petrelli in de keuken bezig is en meezingt met een aria die uit de geluidsinstallatie schalt, wordt er aangebeld. Haar vriendin Brett Lynch, eigenares van het riante appartement, doet open. Twee mannen beweren papieren te brengen vanwege museumdirecteur Semenzato. Ze bedreigen Brett: ‘Die afspraak met dottore Semenzato gaat niet door.’, waarna ze haar brutaalweg in elkaar slaan en o…Lees verder
Nadat een jonge Amerikaanse archeologe in het huis van haar vriendin is mishandeld en bedreigd, neemt de uit eerdere verhalen van deze auteur bekende commissaris Brunetti het onderzoek naar de daders op zich. De gewelddadige dood van een museumdirecteur brengt hem uiteindelijk bij een rijke Siciliaan, die zijn geheime collectie oude kunstvoorwerpen heeft ondergebracht in een huis in Venetië en die bereid is om tot het uiterste te gaan om zijn collectie te beschermen. Hoewel het plot niet uitzonderlijk is, is het een prettig leesbaar verhaal, mede door de uitstekende sfeerbeschrijving van een winters en nat Venetië, waar het water door aanhoudende regens steeds meer stijgt en de sirene 's nachts de komst van het hoogwatertij aangeeft. Ten slotte komen ook de verschillende personages in het boek duidelijk naar voren. Normale druk.

Over Donna Leon

CC BY-SA 2.5 - Foto van/door Mariusz Kubik, http://www.mariuszkubik.pl

Donna Leon (28 september 1942, Mont Clair, New Jersey) is een Amerikaanse schrijfster van detectiveromans die zich afspelen in Venetië. De hoofdpersoon is Commissario Guido Brunetti. Donna Leon woonde meer dan 30 jaar in Venetië en woont nu in een klein dorp in Zwitserland. Zij was docent Engelse literatuur aan de University of Maryland University College – Europe (UMUC-Europe) in Italië en werkte vervolgens als professor van 1981 tot 1999 bij de Amerikaanse militaire basis van Vicenza. Ze stopte met lesgeven om zich te concentreren op het schrijven en andere culturele activiteiten op het gebied van muziek (met name barokmuziek).

Commissario Brunetti

De Commissario Brunetti-romans spelen zich allemaal in en rond Venetië af. Ze zijn in het Engels geschreven en vertaald in veel talen, maar op verzoek van Donna Leon niet in het Italiaans. Elke roman geeft de schrijfster de gelegenheid om de minder prettige…Lees verder op Wikipedia