Een geheimzinnige man raakt in 1922 betrokken bij opiumsmokkel tussen Hongkong en Antwerpen. Vanaf ca. 12 jaar.
De Raaf
Jo Briels
Waasmunster: Abimo, 2004
119 p.
90-59321-83-9

In vrijwel elk interview met Jo Briels verkondigt de auteur met klem dat hij een rasechte sinjoor is, een wereldreiziger en een verteller. Die kenmerken vindt de lezer ook in zijn recentste boek. Het speelt zich af (van 10 september tot 28 oktober 1922) in Hongkong en Antwerpen, meer bepaald in het volkse Schipperskwartier bij de havenhangars. De Raaf is een geheimzinnige figuur in Antwerpen die plots een verstorende rol gaat spelen in de lucratieve opiumsmokkel door bemanningsleden van schepen die van Hongkong naar Antwerpen varen. Het is lang niet duidelijk of hij gewoon voor eigen rekening de smokkelaars hun contrabande afhandig maakt of dat hij iets te maken heeft met de politie, al gebruikt hij weinig orthodoxe methodes. Uiteindelijk blijkt hij de opiumsmokkelaars stokken in de wielen te steken om de verslaving van zijn zoon te wreken. In het verhaal speelt de politie een grote rol, soms inefficiënt en lachwekkend, soms ook vindingrijk en moedig, op het overmoedige af.

Spa…Lees verder
Dit boek voert de lezer naar Hongkong waar stuurman Jennes in het jaar 1922 zijn geluk beproeft in een speelhuis. Als hij verliest, wordt hij gedwongen een pakje opium mee te nemen dat in Antwerpen afgeleverd moet worden. Een maand later vindt er in het Antwerpse havenkwartier een schietpartij plaats waarbij de getatoeëerde schutter wordt doodgestoken. De gewonde man met het mes wordt meegenomen door een geheimzinnige figuur die 'De Raaf' wordt genoemd. Hij verzorgt de gewonde die een aantekenboekje van de schutter heeft buitgemaakt met namen van schepen die onderweg zijn uit Hongkong. De Raaf laat de tatoeage van de vermoorde man op zich aanbrengen en weet zodoende Jennes te misleiden die hem de opium overhandigt. Op slinkse wijze weet de Raaf ook de volgende opiumzending te bemachtigen. Ondertussen begint de politie te vermoeden dat de Raaf de opiumhandel in Antwerpen tracht over te nemen. Deze geschiedenis met goede dialogen wordt niet alleen op boeiende wijze verteld, het boek bev…Lees verder